Mathmos fejrer sit 60-års jubilæum i stærke farver med Astro Lava-lampen i begrænset oplag af designeren Camille Walala.

Udsendt den 22 Marts 2024 af Mathmos

Mathmos, marque britannique emblématique et inventeur de la lampe à lave, a annoncé une collaboration en édition limitée de sa lampe à lave Astro, un classique du design, avec la designer multidisciplinaire Camille Walala, connue pour ses créations aux couleurs explosives.

Mathmos a été fondée en 1963 par l’inventeur, entrepreneur et excentrique britannique Edward Craven Walker. La lampe à lave Astro a été lancée en 1963 et n’a jamais cessé d’être produite en Grande-Bretagne depuis lors. Elle est largement reconnue comme un classique du design pop et figure dans plusieurs collections de musées.

For at fejre Mathmos’ 60-års jubilæum har Camille Walala introduceret sin dristige og farverige tilgang til design på den klassiske Mathmos Astro-lavalampe. Hun valgte de succesfulde farver lilla og rød til lavaen, og mat sort til basen og hætten med et sort og hvidt net. De dristige linjer ætset ind i det sorte aluminium tilføjer et monokromt mønster til den klassiske form, med Walala-logoet på toppen af hætten.

Inspiration

“At sætte tingene i perspektiv” er Walala Studios nye studie og retning. Camille Walala har reflekteret over og observeret geometrien i nogle af sine foretrukne arkitektoniske vidundere af arkitekter som Legoretta, Luis Barragan, Ricardo Bofill, Freddi Mamani, Richard England og Mario Botta for at udvikle tegnestuens allerede etablerede og velkendte æstetik. I løbet af de sidste par år har Walala udviklet et leksikon af former, der bidrager til denne nye stil af udviklet design. Udvælgelsen er omhyggelig og giver Walala mulighed for at skabe dristige, rene og selvsikre kompositioner, der henter inspiration fra en af deres foretrukne udtryksformer.

Camille Walalas æskedesign afspejler hendes unikke stil med stærke farver indrammet af sort, som her ses i hendes studie i London. Camille Walalas begrænsede oplag på 600 lavalamper inkluderer et nummereret klistermærke på undersiden af basen.

“Det har været sjovt at arbejde sammen med Mathmos om at bringe dette unikke design til live, og farvernes bevægelse gennem lavaen har gjort det til en virkelig unik udfordring for os. Jeg elsker farverne på vores endelige Astro-lampe og den måde, de interagerer med den indrammede sorte base og hætte – et glædeligt blik på et ikonisk stykke designhistorie” Camille Walala.

“Camille har en unik måde at leve farver på, og det var en fornøjelse at se hendes vision komme til live i hendes design til Astro-lavalampen. Hun deler virkelig Mathmos’ passion for kreativitet og glæden ved farver i alt, hvad hun gør.” Cressida Granger, Mathmos.

Noter til redaktionen :
Presseinformation
For yderligere information, pressemeddelelser og billeder i høj opløsning, kontakt venligst: press@mathmos.com

OM CAMILLE WALALA

Camille Walala er kendt for sine ambitiøse, store og eksplosivt farverige interventioner i det offentlige rum og bruger det menneskeskabte landskab som en platform til at sprede positivitet. Hendes arbejde omfatter vægmalerier med fuld front, fordybende 3D-installationer, gadekunst, interiør og kulisser – kendetegnet ved en fusion af klare farver og legende geometriske mønstre. Siden hendes “Dream Come True Building” brød ud i Shoreditchs bybillede i 2015 og bragte hende i rampelyset, har Camille og hendes kreative producer, Julia Jomaa, kastet sig ud i en række stadig mere dristige internationale projekter. De omfatter samarbejder med store globale brands – som LEGO, for hvem hun skabte HOUSE OF DOTS; den kreative ledelse af det banebrydende mauritiske hotel SALT of Palmar; og en række store installationer til begivenheder som New Yorks WantedDesign og London Design Festival – herunder Walala Lounge, en komplet suite af semi-permanente gademøbler, der omdannede South Molton Street, Mayfair, til en korridor af farver. Camille finder inspiration i fællesskab og samarbejde og i farvers og mønstres evne til at forvandle atmosfærer, løfte stemninger og inspirere til positivitet.

OM MATHMOS

Mathmos blev grundlagt i 1963 af opfinderen af lavalamper, Edward Craven Walker. Siden da har Mathmos produceret sit udvalg af lavalamper af høj kvalitet i Storbritannien. Mathmos sender sine lavalamper frisk fra fabrikken i Poole, Dorset, direkte til kunder i hele Europa fra sine 10 europæiske hjemmesider, se www.mathmos.com.